Begeleiding van leerlingen
De groepen staan onder leiding van een leerkracht die in staat is de afstemming te vinden in de onderwijsbehoeften van de leerling. Dit gebeurt zowel op het leren als op het gedrag. Voor alle leerlingen is een ontwikkelingsperspectief vastgesteld. Met behulp van periodeplanningen (doelen) stemmen de leerkrachten het onderwijsaanbod af op de ontwikkelingsperspectieven van de leerlingen. Op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling wordt er gewerkt met een methode. Binnen de groepen wordt per vakgebied gewerkt met leerlijnen en leerroutes. Sbo het Tangram biedt de leerlingen een structuurvolle, voorspelbare schoolomgeving. Dit doen we door duidelijk te zijn over regels en afspraken in de school. Deze regels worden in lessen geoefend. Het personeel is gericht op het bevestigen van gewenst en positief gedrag van de leerlingen. Dit wordt ondersteund middels gedragslessen gekoppeld aan onze kernwaarden.
Ondersteuningsteam
Als de leerkracht zich zorgen maakt over een leerling en/of er ontwikkelingen zijn die met de diverse betrokkenen besproken moet worden kan het Ondersteuningsteam (OT) van de school worden ingeschakeld. Deze commissie bestaat uit:
- groepsleerkracht van de betreffende leerling
- intern begeleider van de bouw
- orthopedagoog
- maatschappelijk werkster
- jeugdarts
- directeur van de school
- ambulant begeleiders (indien deze betrokken zijn)
- externe begeleiders (indien deze betrokken zijn)
Leerkrachten aan het woord
"Ik ben trots op de rust, structuur en veiligheid die wij de kinderen bieden."
"Als team zijn we telkens op zoek naar verbeterpunten binnen ons aanbod en onderwijs. Zo zoeken we samen om tot de juiste vorm van ons onderwijs te komen. Dit wordt beloond door het plezier waarmee kinderen naar onze school komen."