Het Tangram

De algemene organisatie
Wij werken met groepen met een 1 (of 2) vaste groepsleerkracht(en). Een belangrijke basis voor de indeling van de groep vormt de leeftijd van de leerling. Elke dag worden binnen de groep de vakken taal, lezen en rekenen aangeboden. De eigen groepsleerkracht verzorgt de instructie en er is regelmatig ondersteuning van de onderwijsassistent. 

De onderbouw
De kleuterbouw en groep 3. De kleuterbouw is speciaal bedoeld voor 4- tot 6-jarigen kinderen die op één of meerdere ontwikkelingsgebieden een achterstand vertonen. Door individuele benadering, gerichte observaties en directe begeleiding krijgt deze groep leerlingen de aanpak die nodig is. Sinds enige jaren is er sprake van toenemende samenwerking tussen het SKC en De kleuterbouw. Dit betekent o.a. dat de (extra) ondersteuning vanuit het SKC ook op school plaatsvindt. 

De middenbouw 
In de middenbouw (groepen 4 t/m 6) van het Tangram maken kinderen een belangrijke ontwikkeling door. Ze bouwen verder op de basisvaardigheden die in de onderbouw zijn gelegd en krijgen steeds meer grip op hun eigen leerproces. Binnen het sbo staat hierbij niet alleen het leren centraal, maar juist ook het kind in zijn geheel: cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch. In de middenbouw werken we doelgericht aan lezen, taal en rekenen, maar ook aan sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfvertrouwen. We gebruiken concrete materialen, visuele ondersteuning en sluiten aan bij de leerstijl van het kind. Daarnaast is er ruimte voor creativiteit, beweging en thematisch werken, waardoor leren betekenisvol en motiverend blijft.

De bovenbouw
Het gaat in de bovenbouwgroepen om de uitbouw van de cognitieve, sociale, praktische - en expressieve vaardigheden. De bovenbouw werkt volgens dezelfde uitgangspunten als de onderbouw en middenbouw. Voor de leerlingen vanaf groep 7 geldt dat een belangrijk deel van de lessen in het teken staan van de overgang naar het voortgezet onderwijs. De inhoud van het onderwijs wordt uitgebreid met het vak Engels. Het leerstofaanbod blijft afgestemd op het uitstroomprofiel dat in de voorgaande jaren met elkaar is afgesproken. De leerlingen van groep 8 hebben een eigen intern begeleider die het hele traject van de verwijzing naar het voortgezet onderwijs volgt en begeleidt. Ook worden er kennismakingsmomenten gepland met andere VO scholen. Doel is om de leerlingen mede hierdoor een betere voorbereiding te geven op de overstap naar het voortgezet onderwijs. De leerlingen maken dan na de zomervakantie een overstap naar een voor hen al min of meer vertrouwde omgeving.

Continurooster
Onze school heeft een continurooster van 8:45-13:45 uur. Wij hebben er bewust voor gekozen om het buitenspelen en de lunchtijd ook als onderwijstijd in te vullen. Het buiten spelen vindt plaats onder toezicht van de vaste groepsleerkracht en onderwijsassistent. In veel gevallen is "het spelen" voorbereid in de groep, zodat kinderen gericht kunnen gaan spelen. 

Leerlingen aan het woord

"Er is hier meer rust dan op mijn vorige school."

"Hier wordt de tijd genomen om alles rustig uit te leggen. Daardoor leer ik veel. "