Wie zijn wij?

Onze school is een speciale basisschool en richt zich op leerlingen met leer- en ontwikkelingsproblemen in de leeftijd van 4 t/m 13 jaar die, om verschillende redenen, meer aandacht en begeleiding nodig hebben dan zij krijgen in het reguliere basisonderwijs. Hierbij gaat het vooral om kinderen met problemen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en/of op intellectueel gebied. Het gevolg kan zijn dat het gehele leer- en ontwikkelingsproces stagneert of langzaam vordert waardoor weer nieuwe barrières worden opgeworpen. Wij proberen deze ontwikkelingsbelemmeringen zoveel mogelijk op te heffen en de leerling daar op adequate wijze mee om te leren gaan. De leerkrachten investeren daarom veel tijd en energie in het contact met de leerling. Dit vormt mede de basis voor succeservaringen die de leerlingen nodig hebben. Ze krijgen daardoor meer zelfvertrouwen en dit kan weer leiden tot een positief zelfbeeld. 

Wij mogen alleen kinderen plaatsen die een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vanuit het SWV / Zorgplatform (BOOT) hebben gekregen.

In principe richt de school zich niet op het werken met kinderen die in hun ontwikkeling belemmerd worden door ernstige zintuiglijke -, lichamelijke - of verstandelijke handicaps. Evenmin richt de school zich op kinderen die primair in hun functioneren worden belemmerd door zeer ernstige opvoedingsproblemen. Voor deze kinderen bestaan scholen voor speciaal onderwijs vallend onder de zogenaamde regionale expertise centra.

Voorspelbaarheid
Naast ritme en regelmaat hanteren wij voor de kinderen heldere regels. Wij organiseren ordening en duidelijkheid. Wij willen voorspelbaar zijn. De ervaring leert dat leerlingen het over het algemeen als prettig ervaren als ze weten waar ze aan toe zijn.
Ook aan de sociale ontwikkeling wordt uitvoerig aandacht besteed. Hiervoor maken wij o.a. gebruik van een apart lesprogramma ‘omgaan met elkaar’. De dagelijkse praktijk is daarbij waardevolle lesstof.

Leren om te groeien
We vinden het heel belangrijk dat kinderen het leren niet als bedreigend ervaren. Daarom proberen we de vakken rekenen, taal en lezen op een voor kinderen veilige manier te benaderen. Veel leerlingen hebben hierbij een speciale aanpak nodig en/of meer individuele steun en begeleiding. Wij gaan hierbij uit van de mogelijkheden van de kinderen. Daarom stellen wij voor elke leerling een groeidocument op. De leerkracht vertaalt dit weer naar passend aanbod. Met behulp van een plan voor de groep organiseert de leerkracht het onderwijs voor de groep en de individuele leerling.

Groepsindeling
Onze school is opgedeeld in twee delen:
  • De Kleine Karekiet, de kleuterafdeling voor kinderen van 4-7 jaar.
  • Het Tangram voor kinderen van 7-12 jaaar.
De leerlingen worden, zoveel als mogelijk, in een groep geplaatst met leeftijdsgenoten. Elke groep heeft 1 (of 2) vaste leerkracht(en) met gedeeltelijke ondersteuning van een onderwijsassistent.
In principe richt de school zich niet op het werken met kinderen die in hun ontwikkeling belemmerd worden door ernstige zintuiglijke -, lichamelijke - of verstandelijke handicaps.
Evenmin richt de school zich op kinderen die primair in hun functioneren worden belemmerd door zeer ernstige opvoedingsproblemen. Voor deze kinderen bestaan scholen voor speciaal onderwijs vallend onder de zogenaamde regionale expertise centra.

Wij werken met een continurooster
Wij hebben er bewust voor gekozen om het buitenspelen en de lunchtijd ook als onderwijstijd in te vullen. Het buiten spelen vindt plaats onder toezicht van de vaste groepsleerkracht en onderwijsassistent. In veel gevallen is “het spelen” voorbereid in de groep, zodat kinderen gericht kunnen gaan spelen. Daarnaast is sprake van begeleid spelen. Een leerkracht begeleidt het spel dat gespeeld wordt. Na afloop wordt het spelen (een sociale vaardigheid) nabesproken. De lunchtijd wordt gebruikt voor diverse onderwijskundige activiteiten.

Lees in deel 1 van onze schoolgids hoe ons onderwijsaanbod er uit ziet. In deel 2 van de schoolgids leest u praktische informatie over het lopende schooljaar.
 

Leerlingen aan het woord

"Er is hier meer rust dan op mijn vorige school."

"Hier wordt niet geschreeuwd en alles wordt rustig uitgelegd. Daardoor leer ik veel. "